Notícies

3 de setembre de 2024 - Notes de Premsa

La col·laboració entre farmàcia hospitalària i comunitària en el lliurament de la medicació hospitalària de dispensació ambulatòria és ben rebuda pel pacient

La col·laboració entre farmàcia hospitalària i comunitària en el lliurament de la medicació hospitalària de dispensació ambulatòria és ben rebuda pel pacient

Així ho assenyala un estudi realitzat per l'Hospital del Mar i el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, amb la col·laboració del Servei Català de la Salut, que incloïa 1.286 pacients que recollien la Medicació Hospitalària de Dispensació Ambulatòria (MHDA) a través del Servei de Farmàcia Hospitalària de l'Hospital del Mar o a farmàcies comunitàries.

Els pacients s'han mostrat satisfets o molt satisfets amb la recollida de les MHDA a les farmàcies comunitàries pel que fa a l'atenció rebuda (92,5%), el temps d'espera (88,1%) i la informació rebuda sobre el tractament (79,4%).

Els pacients que recullen a la farmàcia comunitària la seva Medicació Hospitalària de Dispensació Ambulatòria (MHDA) es mostren molt satisfets amb aquest model. Així ho assenyala un estudi recent que es basa en l'experiència dels pacients que retiren aquesta medicació a través de les farmàcies comunitàries vers d'aquells a qui se'ls dispensava la medicació al Servei de Farmàcia Hospitalària de l'Hospital del Mar.

Estudi_MHDA

L'estudi, publicat a la revista científica de referència Frontiers, ha estat realitzat per l'Hospital del Mar i el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) amb la col·laboració del Servei Català de la Salut (CatSalut).

 

Un 92,5% dels pacients es mostren satisfets o molt satisfets amb l'atenció a la farmàcia comunitària

Entre les dades recollides, dels 927 pacients que van recollir la medicació a les oficines de farmàcia, destaca amb un  92,5% el seu grau de "satisfacció" o "molta satisfacció" amb l'atenció rebuda pels professionals. Així mateix, un 88,1% dels usuaris han valorat positivament el temps d'espera de la recollida de la medicació a la farmàcia comunitària, i un 79,4% s'han mostrat satisfets amb la informació rebuda pel que fa al tractament a l'oficina de farmàcia.

Segons indica el president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, Jordi Casas, aquests resultats evidencien que la "coordinació entre diferents àmbits d'exercici i assistencials és clau per millorar l'atenció al pacient, motiu pel qual és essencial la integració de l'atenció farmacèutica comunitària en el Sistema públic de Salut". En aquest sentit, també posa en valor les fortaleses d'aquest model. D'una banda, el fet que "en tot moment es manté la cadena del medicament, ja que la custòdia del fàrmac sempre la realitza un farmacèutic d'hospital, de la distribució farmacèutica o de la farmàcia comunitària". D'altra banda, "l'agilitat, accessibilitat i proximitat que presenten les farmàcies comunitàries, factors molt importants per contribuir a incrementar l'adherència terapèutica i la qualitat de vida dels pacients".  

"Possiblement, el fet de la proximitat a l'hora de recollir la medicació, evitant desplaçaments a l'hospital i disminuint el temps d'espera ha tingut un impacte positiu a l'hora de la valoració d'aquest nou model per part dels pacients", expliquen la Dra. Olivia Ferrández, cap del Servei de Farmàcia de l'Hospital del Mar, i el Dr. Santi Grau, director de l'Àrea del Medicament del mateix centre, tots dos signants de l'estudi.

La directora del Medicament del Consorci Sanitari de Barcelona, Marta Roig, ha destacat "la importància de seguir avançant en el model de proximitat a l'hora de realitzar el lliurament de la medicació hospitalària de dispensació ambulatòria". En aquest sentit, ha valorat positivament "la realització d'estudis que descriguin i avaluïn l'experiència del pacient, que s'afegeixen als treballs que s'estan realitzant des del Servei Català de la Salut en el marc del projecte de transformació del model de lliurament de medicació hospitalària".

 

Perfil de pacients inclosos en l'estudi

L'estudi ha inclòs pacients amb patologies mèdiques de diferents especialitats, que rebien habitualment la MHDA a través del Servei de Farmàcia Hospitalària de l'Hospital de Mar o a través de les farmàcies comunitàries. Concretament, es van seleccionar pacients amb tractament crònic estable, fragilitat clínica o social, immunodeprimits i aquells amb residència a una certa distància de l'hospital, com a característiques per accedir al lliurament de MHDA a través de la farmàcia comunitària.

Es va dur a terme durant sis mesos, de gener a juny de 2022, període en el qual els participants de l'estudi van respondre una enquesta amb l'objectiu de descriure la seva experiència.

 

Iniciativa pionera a l'Estat espanyol

El març de 2020, amb l'inici de la pandèmia de la COVID-19, l'Hospital del Mar, el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, el Departament de Salut i la Gerència del Medicament del CatSalut, amb la col·laboració de Fedefarma, van posar en marxa el model de lliurament d'MHDA a través de les farmàcies comunitàries, convertint-se en una iniciativa pionera a l'Estat Espanyol.

En aquests moments, la iniciativa s'ha estès a tot al territori. Hi participen 36 hospitals, 2.980 farmàcies comunitàries de tota Catalunya, amb la col·laboració de 3 distribuïdors farmacèutics. El Departament de Salut i el Servei Català de la Salut estableixen les bones pràctiques i el seguiment de la seva implementació.

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat