Recomanacions a seguir, exercicis de desenvolupament cognitiu, associacions de pacients i grups d’ajuda mútua.
Recursos
Aula Ictus
L’Aula d’Ictus és un espai que té com a objectiu la informació, educació i suport a l’alta hospitalària dels familiars i pacients que segueixen un programa de rehabilitació després d’haver patit un ictus.
L’aula neix com a resposta a una necessitat detectada, tant per part dels professionals que formen l’equip multidisciplinar, com per part dels pacients que han patit un ictus i les seves famílies.
Inclou material didàctic audiovisual amb un vídeo informatiu de tot el procés assistencial, des de la fase aguda fins al retorn a domicili, fent especial referència al programa de rehabilitació. Aquest vídeo està protagonitzat per tots els professionals i compta amb la participació de pacients i cuidadors que, mitjançant la seva experiència personal, ajuden a fer més propera la informació.
L'Aula d'Ictus funciona sistemàticament des de l'abril de 2007. Les xerrades s'imparteixen cada dijous i es convida amb antelació a les persones ingressades al Servei de Medicina Física i Rehabilitació per haver patit un ictus (que estiguin en condicions mèdiques d'assistir-hi) i als seus familiars o cuidadors. El màxim d'assistents per xerrada és de quatre pacients, amb els seus respectius familiars. La durada de la xerrada és d'una hora i mitja aproximadament i només es requereix assistir-hi una vegada.
En el contingut de l'aula hi han participat metges, infermeres, fisioterapeutes, neuropsicòloga, logopeda, treballadora social i terapeutes ocupacionals, però la coordinació depèn de la Unitat de Teràpia Ocupacional, que imparteix les xerrades de forma compartida amb fisioterapeutes i infermers. Els objectius de l'Aula d'Ictus són:
Donar resposta a les necessitats individuals detectades.
Facilitar suport i coneixements sobre l'ictus a la família i al pacient.
Millorar la participació activa i l'aprenentatge durant el procés de tractament.
Afavorir la possibilitat del retorn al domicili.
Garantir la continuïtat de les cures quan tornin a casa.
Oferir un espai als pacients i a les famílies per resoldre dubtes referents a l'ictus i el seu tractament.
La xerrada considera els següents apartats, amb la possibilitat posterior d'aclarir dubtes sobre els temes exposats:
Què és l'ictus.
Trastorns i conseqüències que presenta.
Programa de rehabilitació i equip multidisciplinari que intervé.
Problemes que es poden presentar durant el transcurs del tractament (lesions per postures incorrectes, disfàgia, incontinència o retenció urinària i fecal).
Participació activa de la família o cuidadors en la rehabilitació, especialment ensenyant com estimular i facilitar l'execució en les activitats de la vida diària.
Orientació sobre la manera de fer possible el retorn al domicili.
Importància del control sobre els factors de risc vascular per prevenir al màxim la presentació d'un nou ictus.
Suport a l'alta hospitalària per resoldre dubtes o problemes que es puguin presentar a casa mitjançant contacte telefònic i correu electrònic atès per l'equip assistencial.
Avaluació final mitjançant un qüestionari que avalua els continguts i ofereix la possibilitat de donar suggeriments i recomanacions respecte a l'aula ictus.
Teràpia musical a domicili
Un estudi conjunt de l’IDIBELL, l’Hospital del Mar, la Universitat de Hèlsinki i la Universitat Autònoma de Barcelona finançat per La Marató de TV3 que analitza els efectes de mantenir la teràpia musical una vegada els pacients han acabat la rehabilitació hospitalària.
Per fer-ho, s’ha dissenyat un teclat vinculat a una tauleta intel·ligent que permet als participants a l’estudi fer els seus exercicis. Els participants, tot ells pacients a la fase crònica de la malaltia que ja han acabat la seva fase de rehabilitació hospitalària, treballaran amb el teclat i la tauleta a casa seva i, un cop per setmana, ho faran en grup, monitorats per un terapeuta. Per fer-ho, es compta amb el suport de l’Associació Superar l’Ictus-Barcelona.
Consells per a familiars/cuidadors de pacients amb afàsia
Les persones amb afàsia tenen dificultats per expressar les seves idees i pensaments, saben el que volen dir però en moltes ocasions les paraules no flueixen o surten altres que no volen dir. Poden presentar problemes de comprensió, des de no entendre algunes paraules fins no entendre.
Consells per a familiars de pacients amb afàsia
Procurar no interrompre quan estan parlant. En els casos en què no es comprèn al pacient hem d'esperar que ells facin un silenci i en el cas que no es produeixi indicar-los mitjançant gest que no se li ha entès.
El pacient amb afàsia no és un nen, hem d'evitar parlar com si ho fos.
Feu preguntes curtes i senzilles per facilitar la comprensió. En la mesura del possible haurem d'intentar parlar de forma més lenta i articulada.
Evitar preguntes que requereixin respostes molt llargues.
En els casos en què el pacient presenta ecolàlies (repetició de l'última paraula que ha dit l'interlocutor), hem d'evitar reforçar la mateixa, intentant-la limitar el màxim possible.
Hem d'intentar reforçar el missatge mitjançant gestos i estar atents al que fan els nostres pacients, ja que molts s'ajuden dels mateixos per comunicar-se.
Hem de mostrar paciència durant la conversa, és bàsic perquè el pacient es trobi còmode i no es bloquegi. En els casos en què es produeixi aquesta situació, se l'animarà perquè ho repeteixi.
Cal entendre que el pacient que es troba a la Unitat d'Ictus ha patit una lesió al cervell, el processament de la informació és més lent i es fatiga fàcilment, de manera que hem d'evitar saturar al pacient amb molta informació o interlocutors a alhora.
Si volem ajudar-los en el seu procés de recuperació podem fer-ho:
Fomentant el diàleg, bé sigui mitjançant la parla o el gest.
Podem treballar amb ells activitats que ajudin a millorar funcions malmeses com:
La memòria: jocs com el Memory, ús d'apps per a tablets i mòbils (ex: Memozor), recordar seqüències de nombres, etc.
La parla: lectura o repetició de rimes, lectura en veu alta sobrearticulada, embarbussaments, sèries automàtiques (nombres, dies de la setmana), etc.
El llenguatge: joc del penjat, denominació d'imatges, sinònims i antònims, mots encreuats, etc.
L'atenció: cercar diferències, sopes de lletres, puzles, etc.
Escriptura: resseguir lletres i números puntejats, dictat, escriptura a còpia, etc.
Lectura: lectura de textos curts, comprensió de textos, etc.
Comprensió: assenyalar parts del cos, objectes d'una làmina, etc.
El programa de Reforç i Estimulació de la Memòria i la Salut ofereix eines i estratègies perquè les persones grans amb la malaltia d'Alzheimer i altres demències puguin mantenir la seva autonomia i millorar el seu benestar.
Guia adreçada a les persones afectades d'una malaltia vascular i als seus familiars i cuidadors (Departament de Salut/Pla Director de la Malaltia Vascular Cerebral/AQUAS).