Agenda

2 de juliol de 2004 - Jornades i Cursos

La mediació intercultural i la salut

I Jornada Hospital del Mar

Les barreres lingüístiques i culturals poden dificultar la tasca dels professionals sanitaris i condicionar la qualitat de l'atenció sanitària a l'immigrant nouvingut. Incorporar l'element de la diversitat cultural és imprescindible  per abordar "el dia a dia", al facilitar la comprensió i la comunicació entre usuaris, immigrants i personal sanitari.

 

El 12,6% dels nostres pacients són estrangers. En una societat canviant com la nostra, on les persones immigrants s'integren també en el sistema sanitari, apareix la figura del mediador cultural, un professional que facilita l'atenció sanitària i la integració dels usuaris de les procedències més diverses.

 

En sintonia amb els nous temps i noves necessitats, l'Hospital del Mar potencia el treball en mediació cultural, adequant-nos a tot el nostre públic i oferint el millor servei a tots els ciutadans de Barcelona. Coincidint amb la celebració del Fòrum de les Cultures Barcelona 2004, l'Hospital del mar promou la I Jornada sobre mediació intercultural i salut, incorporant l'element de la diversitat cultural i en la mateixa línia de principis i valors humans.

 

Població estrangera en augment

A l'Hospital del Mar es van atendre al voltant de 46.000 persones estrangeres, que representen el 12,6% del total dels usuaris. En algunes àrees, com Urgències, aquest percentatge arriba fins i tot al 26,5% del total de pacients visitats. Durant un període d'un any (juny 2003-juny 2004) els mediadors culturals del centre van realitzar 2.164 intervencions i van atendre 720 persones. Les procedències majoritàries són el Marroc, Paquistan, Romania, Equador i Xina i les àrees des d'on es solen requerir aquests serveis són les d'Admissions hospitalàries, l'Àrea Maternoinfantil i l'Àrea mèdica i quirúrgica. Les actuacions realitzades han estat preferentment de mediació intercultural, informació, seguiment i acompanyament, detecció de problemes socials i de traducció idiomàtica.

 

L'avaluació del programa va donar com a resultat un major grau de satisfacció de la població i dels professionals, i per tant, hem constatat que contribueix a oferir un servei assistencial integral de qualitat, alhora que es facilita l'intercanvi de coneixement de la diversitat cultural. Tanmateix, s'ha fet un gran esforç per a traduir les publicacions informatives més importants a d'altres llengües, com ara el romanès, l'urdu i l'àrab. Entre aquestes publicacions està el tríptic informatiu sobre maltractaments, sobre Anestèsia, la guia de la Unitat de Cirurgia sense ingrés i la guia d'Urgències pediàtriques amb consells per als pares.

 

Una Jornada per a reflexionar sobre el paper dels mediadors

Aquesta jornada abordarà la participació del professional mediador en l'àmbit sanitari per a contribuir a oferir un servei assistencial integral de qualitat, facilitant l'intercanvi de coneixement entre nouvinguts i professionals sanitaris, superant les barreres lingüístiques i culturals. Analitzant el fenomen de la integració de les persones immigrants al nostre sistema de salut, ens preguntarem:

 

  • Serveix la mediació intercultural per a acostar-nos culturalment, compartir i integrar?
  • Coincideixen les expectatives de professionals, mediadors i ciutadans?
  • Qui ha de formar aquests nous professionals?

 

Les taules rodones que es desenvoluparan a la jornada tractaran de confrontar les expectatives de mediadors, professionals sanitaris i ciutadans, de tractar la formació idònia per als mediadors, la diversitat cultural entre diferents comunitats immigrants i la utilització de la mediació com a eina d'integració i convivència en una societat canviant, flexible i de progrés.

Enllaços relacionats

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat