Notícies

1 d'abril de 2022 - Notes de Premsa

La innovació, al servei dels pacients

La innovació, al servei dels pacients

L'Hospital del Mar, en col·laboració amb Roche Farma, va celebrar el passat 31 de març la jornada Mar Innovation Lab, el colofó a mesos de treball per a impulsar la capacitat d'innovació dels professionals del centre. S'han seleccionat tres reptes, en el camp de la Neurologia i l'Oncologia, centrats a buscar vies per a incorporar noves eines digitals per al seguiment dels pacients evitant que la falta de coneixement en aquest camp els deixi enrere. Els professionals han aplicat tècniques de design thinking per a resoldre els problemes i elaborar uns primers prototips per a validar les solucions propostes.

Com aconseguir que els pacients amb menys coneixements digitals rebin la mateixa atenció hospitalària en un context dominat per la irrupció de les noves tecnologies? I quines eines cal incorporar per assegurar que el pacient o el seu cuidador poden tenir un seguiment adequat en cas que el malalt pateixi una agudització de la seva patologia? Són els reptes que la iniciativa Mar Innovation Lab ha presentat als professionals de l'Hospital del Mar, en un esforç per a promoure la cultura de la innovació en la institució, en col·laboració amb Roche Farma. Un treball en equips multidisciplinaris per a buscar solucions factibles a problemes reals dels pacients. Una forma d'aprofitar els seus coneixements i experiències per a millorar l'experiència dels usuaris i garantir la continuïtat de l'atenció sanitària a través de les noves tecnologies, sense deixar a ningú enrere.

Mar_Innovation_Lab

Inauguració de la jornada

Els reptes i les solucions han seguit tècniques de design thinking, és a dir, treballar com els dissenyadors d'un producte, posant en el lloc dels pacients, assumint les seves dificultats, definint la resposta i dissenyant prototips per a provar la validesa de la proposta. Un treball en equips multidisciplinaris, fet que ha permès sumar esforços i coneixements de professionals de diversos àmbits. Com explica el Dr. Jordi Martínez, Director d'Innovació de l'Hospital del Mar, "aquesta jornada és el resultat d'un intens treball de professionals de la nostra organització i suposa el punt de partida del projecte Mar Innovation Lab, que, en futures edicions, ens ajudarà a detectar necessitats i a dissenyar solucions col·laboratives per oferir un millor servei als nostres pacients".

Mar_Innovation_Lab

Xerrada de Carlos Corominas, Cap de Redacció MIT Technology Review Espanya

 

Millorar el seguiment dels pacients de Neurologia

L'equip que va assumir el projecte va poder comprovar com la falta de la creació d'una figura de gestor dificultava donar una resposta correcta als episodis aguts de pacients amb patologies neurològiques com el Parkinson o l'Alzheimer. A la vegada, calia buscar una fórmula o eina que facilités la comunicació entre els diferents nivells assistencials i el pacient, de fàcil ús i que no fes necessari un nivell alt de coneixement en noves tecnologies.

Mar_Innovation_Lab

Per aquest motiu, es va proposar la creació d'una aplicació per a telèfons intel·ligents, amb la qual el pacient o el seu cuidador o cuidadora puguin estar en contacte amb la figura del gestor, dins de l'atenció primària, i aquest, a la vegada, tingui a la seva disposició un sistema de generació d'alarmes que activi el protocol adequat en cada cas. Una eina que es va posar a prova amb un prototip per a comprovar la seva adaptació a les necessitats i capacitats dels usuaris. El model facilita al gestor recopilar la informació i dona pautes d'actuació a les persones encarregades de la cura dels malalts, així com la gestió dels casos aguts. Així s'ofereix una atenció més ràpida, oportuna, de fàcil accés i personalitzada, una gestió més propera i senzilla.

 

Que la telemedicina no deixi a ningú enrere

Aconseguir que les noves eines tecnològiques per a fer el seguiment a distància dels pacients amb malaltia oncològica i evitar-los desplaçaments siguin comprensibles també per a aquells amb menys coneixements digitals. Per a fer-ho possible, l'equip encarregat del repte va proposar un portal del pacient, amb funcionalitats accessibles per a persones amb problemes d'accés a internet i pocs coneixements en aquest camp.

Mar_Innovation_Lab

Una eina que potencia els elements en format vídeo, per a facilitar l'accés, fins i tot oferint formació en com utilitzar-lo i capacitats digitals. D'aquesta manera, a la vegada, es podrà identificar a aquells pacients sense competències digitals i dissenyar accions dirigides a aquest col·lectiu. L'objectiu final és el de millorar l'autonomia i participació del pacient i dels cuidadors i familiars en relació amb la seva salut i tractament.

 

Acompanyant digital

El Digitamic és la proposta per al tercer repte plantejat als professionals de l'Hospital del Mar. Es tracta d'una figura que acompanya als pacients oncològics de més edat per a oferir-los suport digital i ajudar-los a ser capaços d'utilitzar les noves tecnologies en el seguiment de la seva malaltia. Cada cas s'estudiarà de forma individual per a definir les necessitats i possibilitats de cada persona.

Mar_Innovation_Lab

Un acompanyament pensat per permetre que els pacients puguin fer servir les eines que la telemedicina els hi ofereix per a establir la seva relació amb el personal sanitari que els atén de forma més àgil i dinàmica, sigui quin sigui el  seu nivell de digitalització.

 

Un hospital digital que no oblida el toc humà

L'objectiu del Mar Innovation Lab és el d'apostar per fomentar la innovació pensada en l'aspecte humà de la medicina. Que l'aplicació de la tecnologia no oblidi als pacients i els hi permeti gaudir de les seves aventatges sense perdre's pel camí.

Mar_Innovation_Lab

Mar_Innovation_Lab

Per la seva part, Rita Casas, Regional HealthCare Solutions Leader de Roche Farma, va posar de manifest el ferm compromís de la companyia amb la innovació i va destacar la importància d'iniciatives com aquesta jornada impulsada per l'Hospital del Mar. "La digitalització està en la base del procés de transformació que està experimentant el sector de la salut i que ens està portant a un nou model d'abordatge de les malalties cada vegada més personalitzat que descansa en el diagnòstic de precisió, el desenvolupament de teràpies avançades i l'anàlisi de dades a través d'eines de big data i intel·ligència artificial, temes tots ells que s'han abordat en aquesta jornada. Des de Roche pensem, a més, que l'única forma d'avançar és treballant junts, buscant sinergies entre tots els que formem part del sistema sanitari i co-creant solucions innovadores per als pacients".

Podeu recuperar la jornada en aquest enllaç https://youtu.be/RpDN8z1j6kM 

Enllaços relacionats

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat