Notícies

17 de setembre de 2023 - Informació general

Dia mundial de la seguretat del pacient: involucrem als pacients en la seguretat del pacient

Dia mundial de la seguretat del pacient: involucrem als pacients en la seguretat del pacient

L'Hospital del Mar és pioner a preguntar a pacients ingressats de diferents orígens socioculturals i als seus acompanyants si voldrien i com podrien implicar-se en la millora de la seguretat del pacient.

El 17 de setembre se celebra el Dia Mundial de la Seguretat del pacient, que enguany té per lema "Incloguem els pacients en la seva seguretat". Aquest lema vol reforçar el reconeixement de la contribució que els pacients, famílies i cuidadors poden tenir en millorar la seguretat de l'atenció i tractament que reben per part del sistema de salut. I en aquest camp, l'Hospital del Mar és pioner.

Per a fer-ho, va engegar un projecte en el qual ha preguntat a pacients ingressats de diferents orígens socioculturals i als seus acompanyants, si voldrien i com podrien implicar-se en la millora de la seguretat del pacient. Entre les respostes, cal destacar que per als pacients, els moments més segurs durant l'hospitalització són quan han estat ben informats i atesos, amb una comunicació i tracte propers, transparent i afectuós, i quan el seu entorn està net i ben adaptat per estar tranquils i socialitzar. Els moments de més inseguretat són els trasllats i els de poca calma i tranquil·litat.

A partir de les respostes obtingudes i de les evidències existents, l'Hospital del Mar ha dissenyat la campanya  Ajuda'ns a cuidar-te per a implicar als pacients i famílies o acompanyants en sis aspectes claus de la seguretat:

1.Identifica't i verifica les teves dades.

Porta sempre posada la polsera d'identificació. Avisa si alguna dada no és correcta o si la polsera està deteriorada. Mostra la teva polsera abans de l'administració de medicaments, de la realització de proves i de ser traslladat. Revisa que les teves dades siguin correctes als informes, receptes o qualsevol altre document que t'entregui el personal.

2.Informa el personal sobre la teva medicació habitual.

Comunica al personal els medicaments que prens habitualment, si és possible porta un llistat de la teva medicació. Així mateix, informa abans de prendre qualsevol tractament que hagis portat amb tu a l'hospital (incloses les vitamines, tractaments naturals, homeopatia, etc.).

3.Comunica si tens al·lèrgies.

Informa el personal si tens alguna al·lèrgia a medicaments, aliments o materials com el làtex, l'esparadrap o determinats metalls.

4.Pren mesures per evitar caigudes.

Utilitza calçat còmode, antilliscant i tancat. Utilitza el bastó, el caminador o les crosses si ho fas habitualment. Encén la llum per desplaçar-te. Si estàs al llit, asseu-te una estona abans de començar a caminar. Si sents mareig o debilitat avisa abans d'aixecar-te perquè t'acompanyem.

5.Evita infeccions amb la higiene de mans.

Renta't sempre les mans després d'anar al lavabo i abans de menjar. Recorda també als teus acompanyants que es rentin les mans abans de tenir contacte amb tu. Utilitzeu el gel hidroalcohòlic que teniu a la vostra disposició.

6.Assegura't que has entès les pautes donades pel personal abans de marxar.

Verifica i confirma amb el personal que les instruccions a l'alta són clares i que les has entès correctament. Revisa la medicació i si hi ha alguna cosa que no entens, demana un aclariment al respecte. És important que segueixis les instruccions amb cura per assegurar una recuperació exitosa.

La campanya s'ha pilotat amb èxit a una unitat d'hospitalització, amb una bona acollida per part de pacients i professionals i s'estendrà a tots els centres de l'Hospital del Mar.

 

La seguretat del pacient

Els esdeveniments adversos deguts a una atenció poc segura es troben entre les 10 causes principals de mort i discapacitat al món. En països d'ingressos alts, s'estima que un de cada 10 pacients pateix danys mentre rep atenció hospitalària, dels quals gairebé el 50% serien prevenibles.

D'entre les moltes accions per a minimitzar aquest risc i el seu impacte (sistemes de notificació d'errors per aprendre de l'error, anàlisis causa arrel, revisió de processos, identificació de riscos i plans de millora, etc.), la participació proactiva de pacients i familiars o cuidadors en la seva seguretat ha obtingut resultats significatius.

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat