17 de setembre de 2024 - Informació general

Dia Mundial de la Seguretat del Pacient 2024: Diagnòstics correctes, pacients segurs

Com cada 17 de setembre, l'Hospital del Mar se suma a la celebració del Dia Mundial de la Seguretat del Pacient, una iniciativa impulsada per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) per a conscienciar sobre la importància de la seguretat en els sistemes de salut. Aquest any, el focus de la campanya se centra a millorar la seguretat del diagnòstic sota el lema "Diagnòstics correctes, pacients segurs".

Segons dades de l'OMS, els errors de diagnòstic representen el 16% dels danys prevenibles en els pacients i són freqüentes en tots els entorns d'atenció a la salut. Poden empitjorar els resultats pels pacients i, a vegades, provocar una malaltia perllongada o greu, discapacitat o inclús la mort, i augmentar els costos de l'atenció a la salut.

Comprendre el procés de diagnòstic (presentació del pacient, anamnesi, exploració, proves, discussió, comunicació dels resultats, diagnòstic final, pla de tractament, seguiment i reavaluació) és fonamental per reduir els errors. A més a més, un diagnòstic correcte i oportú requereix la col·laboració dels pacients, les famílies, els cuidadors, els treballadors de la salut, els dirigents del sector de la salut i els responsables de la formulació de polítiques. Totes les parts interessades han de contribuir a donar forma al procés diagnòstic i poder expressar qualsevol motiu de preocupació.

Què fa l'Hospital del Mar?

A l'Hospital del Mar, amb l'objectiu de promoure la millora contínua, des del Programa de Qualitat s'han impulsat diverses accions orientades a millorar la seguretat del pacient en el procés diagnòstic, d'entre les que destaquen la revisió dels circuits de diagnòstic ràpid, la revisió dels circuits de transport de mostres a Anatomia Patològica i a laboratori, així com la millora de la comunicació de resultats entre equips.

L'Hospital del Mar està adherit a l'Aliança per la Seguretat del Pacient i a totes les iniciatives que, en el marc d'aquesta Aliança s'han impulsat des del Departament de Salut, des de la promoció de la higiene de mans, la identificació inequívoca de pacients, la cirurgia segura i els projectes d'infecció zero, entre d'altres, així com la creació de la Comissió Avaluadora de l'Activitat Assistencial (CA3), orientada a aprendre i millorar a partir de l'anàlisi d'esdeveniments adversos.

Crear un entorn segur és responsabilitat de tots.

Més informació a:

Consells per millorar la precisió del diagnòstic