Notícies

25 d'abril de 2019 - Informació general

Nou sistema d’informació en temps real per a familiars de pacients dins el bloc quirúrgic

Nou sistema d’informació en temps real per a familiars de pacients dins el bloc quirúrgic

L'Hospital del Mar posa en marxa un nou sistema, Infobloc, que permet informar els familiars del pacient a través d'un SMS de les fases de la intervenció. A la vegada, s'ha instal·lat una pantalla amb la mateixa informació a la sala d'espera de quiròfans. Tot plegat, respectant la privacitat del malalt. La iniciativa forma part dels Projectes Estrella per a la millora de la qualitat, que tenen com a objectiu promoure i donar suport a iniciatives de millora de la qualitat que estan portant a terme diferents col·lectius de professionals.

Amb l'objectiu de facilitar als familiars dels pacients que s'han de sotmetre a una intervenció quirúrgica, el seu seguiment, l'Hospital del Mar acaba de posar en marxa un nou sistema d'avisos a través de telèfon mòbil, l'Infobloc. Una iniciativa que s'insereix dins els Projectes Estrella de millora de la qualitat, amb la qual es vol disminuir l'angoixa que l'espera pot provocar en aquestes persones. I fer-ho garantint la confidencialitat i la privacitat del malalt.

Pantalla_Quiròfan

Aquest sistema aprofita les possibilitats de l'alt nivell d'informatització dels processos al centre amb l'aplicació IMASIS, de desenvolupament propi del Parc de Salut Mar, que ha permès crear un sistema de traçabilitat electrònic dins el bloc quirúrgic a temps real. El projecte l'ha liderat el Servei de Metodologia i Qualitat i Recerca Infermera, amb el suport de la direcció de Serveis Generals i Infraestructures, el departament d'Informàtica, els serveis d'Atenció al Ciutadà i d'Admissions, així com professionals del Bloc Quirúrgic.

 

En línia i en temps real

El sistema Infobloc neix de la constatació de la necessitat dels familiars de tenir accés a informació sobre la persona que està dins el quiròfan. Durant la cirurgia, es produeixen llargs períodes de temps durant els quals no reben cap indicació de en quin moment es troba la cirurgia. "Les intervencions quirúrgiques necessiten d'una sèrie de preparatius i procediments que els familiars desconeixen, segons els resultats d'una enquesta basal. Aquest no saber produeix un alt grau d'ansietat, a banda que el fet de no conèixer quan es proporcionarà la informació, no facilita la llibertat de moviments i per tant obliga a la permanència a la sala d'espera" explica Dolors Giró, del Servei de Metodologia i Qualitat i Recerca Infermera.

Pantalla_Quiròfan

Per fer-ho possible i garantir la confidencialitat, s'adjudica un codi d'identificació al pacient, que es lliura als familiars, en un full explicatiu. La informació es fa arribar en temps real i en línia a través de dos suports, missatges als telèfons mòbils designats pel pacient i una pantalla situada a la sala d'espera quirúrgica.

La informació la gestiona el personal del Bloc Quirúrgic, a través de la història clínica del pacient, amb missatges estandarditzats per a cada situació, que es generen a partir del registre de l'activitat quirúrgica. Aquests missatges es poden enviar en català o castellà. A curt termini es preveu enviar-los amb més idiomes, per tal de superar els problemes detectats derivats de la barrera idiomàtica.

Gràcies a aquest sistema, les famílies tindran accés de forma immediata a la informació, fins i tot en cas de no trobar-se físicament a l'Hospital. Quan finalitzi el temps de prova de l'aplicació es farà una enquesta de satisfacció, que es compararà amb la feta prèviament, per valorar-ne l'impacte.

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat