Notícies

14 de juny de 2019 - Informació general

Adaptar el llenguatge mèdic per millorar la comunicació amb el pacient

Adaptar el llenguatge mèdic per millorar la comunicació amb el pacient

La Jornada anual del Programa de Qualitat del Parc de Salut Mar ha analitzat el llenguatge mèdic i les estratègies per adaptar-lo i assolir una comunicació efectiva amb els pacients.

Com han de parlar els professionals de la salut amb els pacients per evitar que es perdi la informació que se'ls hi vol transmetre? Com han d'adaptar el llenguatge mèdic per aconseguir-ho? Esbrinar-ho ha estat l'objectiu de la Jornada anual del Programa de Qualitat del Parc de Salut Mar, celebrada aquest 12 de juny a la Sala Josep Marull. Una trobada a la qual la gerent del PSMAR, la Dra. Olga Pané, ha reconegut, durant la inauguració de la jornada, que "posar el pacient al centre de l'atenció, s'ha de traduir en accions concretes, com comptar, per exemple, amb la seva implicació en el disseny del nou hospital".

Jornada_Qualitat_2019

En el mateix sentit s'ha expressat Montse Moharra, investigadora de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) i coordinadora del projecte de Decisions Compartides, iniciat l'any 2015 de forma conjunta amb el Consell Consultiu de Pacients. Segons Moharra, que ha ofert la conferència Com adaptem el llenguatge mèdic per millorar la comunicació amb el/la pacient?, implicar el pacient "passa per un procés d'alfabetització sanitària per a comprendre la informació. Les eines de decisió compartida ho faciliten, presentant la informació amb una infografia, disseny, colors, etc., dissenyada amb aquesta finalitat".

Jornada_Qualitat_2019

La jornada ha comptat amb una taula rodona on han compartit impressions professionals i pacients. Hi han participat la Dra. Ana Zapatero, metgessa adjunta del Servei de Medicina Intensiva i coordinadora de trasplantament de l'Hospital del Mar, la Dra. Cristina Farriols, metgessa de la Unitat de Cures Pal·liatives, Carme Serra, gestora de casos i Paula Pérez, infermera. També s'hi ha pogut escoltar la Maria Arús, cuidadora de pacient, en Lluís Creixell, pacient, i la Immaculada Falgueras, pacient i membre del Fòrum de pacients i familiars del Parc de Salut Mar.

Jornada_Qualitat_2019

Dels missatges a destacar de la taula, cal destacar la importància de la comunicació no verbal, com ara els gestos o la mirada, la importància de l'empatia i dels missatges positius, i la importància del retorn d'informació als pacients que participen en projectes i estudis. La Dra. Maria Sala, cap de secció del Servei d'Epidemiologia i Qualitat, resumeix la jornada assegurant que "comunicar bé, beneficia a pacients i a professionals, i cal aprendre a fer-ho correctament".

Compromís social

  • Compromís social
  • Top 20
  • HPH Catalunya - Xarxa d'Hospitals i Centres Promotors de la Salut
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Hospital del Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat